Blog

Wat is linkbuilding? Wij leggen het je uit!

Auteur:
Dennis Verbakel

Linkbuilding, je hebt er vast wel eens van gehoord. Het begrip spreekt redelijk voor zich, de aanpak daarentegen niet. Er zijn namelijk veel verschillende factoren waar je bij linkbuilding rekening mee moet houden. Waar je precies op moet letten en hoe je linkbuilding effectief kan inzetten om jouw website naar een hoger niveau te tillen, leggen we je hieronder uit!

Maar allereerst… wat is linkbuilding?

Linkbuilding is simpel gezegd het verkrijgen van een link op een externe website naar jouw website. Deze link geeft in de meeste gevallen een stukje waarde door naar jouw website die helpt om deze hoger te laten ranken in de organische zoekresultaten. Ik hoor je denken: ‘In de meeste gevallen?’ Jazeker, want hoe voor de hand liggend de betekenis ook is (het bouwen van (op)links naar jouw website), het effectief inzetten van linkbuilding is vele malen moeilijker.

Alles valt of staat met goede content én techniek

Naast het opbouwen van waarde voor jouw website/pagina, is het belangrijk dat de techniek en de content ook goed zijn. Google moet namelijk kunnen achterhalen waar de pagina over gaat. Let wel op: Google is een algoritme en kan natuurlijk alleen de code uitlezen, Google ziet de frontend (voorkant van de website) niet zoals wij dat zien. Hoe logisch iets voor ons ook is, als Google niet in de code kan achterhalen waar de pagina/website over gaat, des te moeilijker het wordt om hiermee te ranken.

Het opbouwen van een backlinkprofiel

Nadat de content en techniek van de website goed staan, ga je aan de slag met het opbouwen van een backlinkprofiel. Dit gebeurt enerzijds via backlinks naar de homepagina, maar anderzijds ook via backlinks naar onderliggende pagina’s. De links van een externe website naar jouw website worden ook wel backlinks genoemd. In een ideale situatie is ongeveer 60% van alle backlinks voor de website gericht naar de homepagina. Deze backlinks moeten verdeeld zijn tussen branded en non-branded termen. De overige 40% is verdeeld over de onderliggende pagina’s en bevat voornamelijk non-branded anchorteksten.

Anchor.. tekst? Wat is dat?

Zoals gezegd, kan Google aan de hand van jouw content en techniek zien waar de website over gaat (als je het goed doet tenminste). Het opbouwen van een backlinkprofiel met verschillende anchorteksten helpt hierbij. Een anchortekst is de tekst die je de link meegeeft in een hyperlink. Zo kan je bijvoorbeeld een hyperlink krijgen waar de URL een-op-een gekopieerd is, zoals https://www.websitepromotor.nl/. Echter kan dezelfde link ook vormgegeven worden als online marketingbureau Eindhoven. De hyperlink is hetzelfde, de anchortekst niet. En juist deze anchorteksten geven Google een goed (maar divers) beeld van waar de website over gaat (en dus op zou moeten ranken). Oké, maar hoe nu verder? Hoe kom je dan aan relevante backlinks? En hoe weet je of deze de juiste zijn?

Het kiezen van de juiste backlinks

Voor sommige websites is het verkrijgen van backlinks een zelfsprekend iets, bijvoorbeeld omdat ze een grote community of fanbase hebben die regelmatig over hen schrijft of omdat ze voor bloggers en de media interessant zijn om over te schrijven. Echter is dit voor veel websites meer uitzondering dan regel. Maar, geen paniek, er zijn namelijk andere manieren om effectief met linkbuilding aan de slag te gaan! Op verschillende platformen kan je namelijk tegen betaling een link krijgen, maar je kan er ook voor kiezen om ‘gratis’ linkjes te verwezenlijken. Bijvoorbeeld door het schrijven van een gastblog of door te reageren op verschillende forums die samenhang hebben met jouw dienst/producten. Hierdoor ben je meteen onder de aandacht bij de doelgroep en kun je jouw expertise tonen. Daarnaast kun je hierdoor ook merkbekendheid opbouwen of bezoekers doorverwijzen naar jouw website (backlink), wat de kans op conversie vergroot en je linkbuilding/backlinkprofiel ten goede komt. Overweeg je om te betalen voor een backlink, beoordeel dan eerst of dit voor jou de juiste is. Kijk bijvoorbeeld goed of de website waarop je de link wilt plaatsen relevant is voor jouw website of dat jouw doelgroep deze website überhaupt wel bezoekt en zodoende marketingdoeleinden behaald kunnen worden.

Wat kost linkbuilding?

Een andere factor om te bepalen of een backlink relevant is voor jouw website, is door te kijken naar de autoriteit van de website (Domein autoriteit/Domein rating). Websites hebben namelijk een bepaalde waarde voor Google, welke onder andere bepaald is door het backlinkprofiel van deze website. Hoe meer waarde een website heeft, hoe meer waarde het kan doorsluizen. Dit helpt je uiteindelijk weer om te groeien in de organische rankings. Er is niet zoiets als een vast tarief voor een bepaalde DA/DR, iedere website kan zelf de prijs bepalen. Het is dus aan jou om te overwegen of deze prijs het investeren waard is. Helpt deze backlink met het groeien in de organische resultaten of levert deze backlink een effectieve bijdrage aan de marketingdoeleinden? Onder andere deze graadmeters moeten bepalen of het de investering waard is om op deze website een backlink te kopen. Last, but not least, is het ook belangrijk om te kijken naar de waarde van je eigen website. Heeft jouw website bijvoorbeeld een Domein Rating van 50? Dan helpt het verkrijgen van een backlink op een website met een Domein Rating van 10 waarschijnlijk niet met het doorgroeien in de organische zoekmachine resultaten. Daarentegen kan het wel heel waardevol zijn, mits de doelgroep deze website vaak bezoekt en hier dus conversies uit gerealiseerd kunnen worden. Verkrijg je een backlink van een website met een hogere DR dan jouw website, dan helpt deze backlink uiteraard ook nog met het doorstijgen in de organische posities. Benieuwd naar de waarde of Domein rating van een website? Gelukkig bestaan er tools zoals Majectic en Ahrefs die dit gemakkelijk voor jou inzichtelijk kunnen maken.

Zijn er dan ook nog andere factoren?

Uiteraard! Bijvoorbeeld of een link follow/no-follow is. En wat te doen met een backlink die verwijst naar een 404 pagina? En hoe moet een backlinkprofiel opgebouwd zijn om te ranken op meerdere zoektermen met één pagina? Hoe lang blijft een backlink online staan (voor een bepaalde periode of permanent)? Hoeveel backlinks moet ik periodiek plaatsen om een goed én organisch backlinkprofiel op te bouwen? Hoe zit het met linkspam? Hoe zit het met de bereikbaarheid van de pagina (interne linking)? Etc.

Dus.. hoe werkt linkbuilding?

Dat is niet in een paar zinnen te bevatten, er zijn namelijk te veel factoren waar Google op let. Elke backlink is anders en kan daardoor een andere impact hebben. Gelukkig weten we bij Websitepromotor waar je op moet letten om maximaal rendement te halen uit jouw linkbuilding en jouw website. Benieuwd naar hoe we jou hierbij kunnen ondersteunen of benieuwd naar hoe jouw website/linkprofiel er voor staat? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Vragen of interesse? Wij helpen je graag.

Onze specialisten staan voor je klaar om antwoorden te geven!

    Contact