Blog

Demand Gen: Google’s nieuwste advertentie innovatie

Auteur:
Bob van Leuven

In deze blog wil ik je graag wat meer vertellen over een nieuw campagnetype binnen Google Ads, namelijk ‘Demand Gen’. De Demand Gen-campagne is een nieuwe ontwikkeling in de online wereld van adverteren die Google heeft geïntroduceerd. Google lanceert regelmatig nieuwe features en campagnetypen binnen Google Ads, zoals nu de Demand Gen-campagne.

Wat is Demand Gen?

Demand Gen is het nieuwste campagnetype dat Google heeft geïntroduceerd. In het Nederlands wordt dit campagnetype ‘Genereren van vraag’ genoemd. Dit campagnetype is voortgekomen uit de reeds bestaande Discovery-campagne en kan worden beschouwd als een upgrade van de Discovery-campagne die uiteindelijk zal vervangen worden door Demand Gen.

De Demand Gen-campagne is een campagne variant die sterk afhankelijk is van automatisering en machine learning vanuit Google, zeker in vergelijking met de ‘oude’ Discovery-campagne waarop Demand Gen gebaseerd is. Het Google-algoritme speelt een cruciale rol bij het verzamelen van gegevens en het formuleren van advertentie-uitingen voor de Demand Gen-campagnes, waardoor de campagne wordt aangedreven door AI-oplossingen.

Demand Gen in Google Ads, hoe werkt het?

Wanneer Demand Gen beschikbaar wordt in je account, kun je geen Discovery-campagnes meer opzetten. Demand Gen heeft meer plaatsen waarop het kan worden weergegeven dan de Discovery-campagnes. Naast de mogelijkheden van de Discovery-campagnes kun je nu ook denken aan bijvoorbeeld in-stream advertenties op YouTube. Zie de volledige lijst met nieuwe functies in de onderstaande afbeelding.

Demand Gen is geïntroduceerd door Google om in te spelen op de veranderingen in de online wereld. Denk hierbij aan korte video’s die populair zijn geworden via verschillende social media kanalen zoals Instagram Reels, TikTok en YouTube Shorts. Door Demand Gen te gebruiken kun je zichtbaar zijn met advertenties tussen deze YouTube Shorts.

Hoe zet je Demand Gen in op Google?

Net als bij alle andere campagnetypen in Google Ads is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het op de juiste manier wordt gebruikt. Demand Gen richt zich voornamelijk op het vergroten van de naamsbekendheid. Bovendien is het essentieel om deze campagne goed te integreren in de algehele accountstructuur.

Je kunt deze campagne aanmaken via het Google Ads-platform. Hierbij is het belangrijk om goed na te denken over de algehele campagnestrategie, zoals het dagbudget en de biedstrategie. Vergeet niet om een relevante doelgroep te definiëren, want je wilt immers de advertenties aan de juiste mensen laten zien. Vervolgens kun je de advertenties maken. Het is aan te raden om zo veel mogelijk informatie aan het systeem te verstrekken. Google gebruikt deze gegevens als bouwstenen om de best mogelijke advertentie-uitingen te genereren voor dat specifieke moment en die specifieke gebruiker.

Ben je benieuwd hoe wij de inzet van Demand Gen voor jouw bedrijf zien? Wil je weten hoe wij deze campagne naadloos kunnen integreren in je algehele SEA-strategie? Neem dan contact met ons op voor meer informatie!

Vragen of interesse? Wij helpen je graag.

Onze specialisten staan voor je klaar om antwoorden te geven!

    Contact