Stel je voor: een tekst die opvalt in een golf van content en de lezers ongekend nieuwsgierig maakt. Het is namelijk erg lastig om tussen alle dagelijkse prikkels de aandacht van iemand te trekken en deze ook vast te houden. Fijn dat ik jouw aandacht nu even heb, want ik ga je haarfijn uitleggen wat copywriting is, hoe je zelf de meest wervende teksten schrijft én hoe je eventueel de juiste mensen inschakelt.
Back to basics, wat is copywriting precies?
De betekenis van copywriting is vrij simpel: het schrijven van een lopende tekst met commerciële doeleinden. Zelf zo’n wervende tekst schrijven is dan weer niet zo makkelijk. Waar de een teksten zo uit de mouw schudt, glijdt bij de ander de pen niet zo vloeiend over het papier. Hoe dan ook, copywriting moet de lezer overtuigen jouw product of dienst te kopen en daar heb je maar een beperkt aantal woorden voor. Met dat kleine hoopje woorden, wat ‘copy’ is, moet je de naamsbekendheid van jouw merk vergroten en de (potentiële) klant aansporen om actie te ondernemen. Goed geschreven copy is afgestemd op de doelgroep en het desbetreffende kanaal. Copy schrijven voor sociale media is namelijk totaal iets anders dan een wervende tekst voor een brochure schrijven.
De rol van een copywriter
Nu beginnen je hersenen vast al te kraken. Wat is een copywriter dan? En wat doet een copywriter precies? Een copywriter is de meester(es) van woorden en weet precies hoe hij of zij zinnen moet opbouwen om de doelgroep te overtuigen. De letterlijke betekenis van het woord copywriter is iets minder gecompliceerd: een content schrijver van commerciële teksten. In de wereld van marketing en communicatie kun je een copywriter op verschillende plekken tegenkomen, namelijk in-house, bij een marketingbureau of als freelancer.
Maar wat onderscheidt de copywriter van andere schrijvers? Een goede copywriter kent de verschillende kanalen als geen ander en kan hier zonder enige moeite op inspelen. Of het nu webteksten, folders, slogans of andere commerciële teksten zijn, de copywriter heeft slechts één missie: jou overtuigen. Daarom gaan content schrijvers grondig te werk. Ze zijn nieuwsgierig naar de doelgroep en leren deze door en door kennen. Zo weten ze de juiste snaren te raken, zonder de huisstijl en behoeften van de klant uit het oog te verliezen, want dat is wat een goede tekstschrijver doet.
Hoe kun je copywriting inzetten voor je website?
Door op een slimme manier de content voor je website te schrijven, heeft dat een positieve invloed op je online zichtbaarheid. Copywriting is dus essentieel voor je website. Zoals ik eerder al zei, is commerciële teksten schrijven nog niet zo makkelijk. Er zijn heel veel dingen waar je tijdens het schrijven van een tekst voor je website aan moet denken. Zo is het van groot belang dat je de juiste zoekwoorden gebruikt. Waar zoekt jouw doelgroep naar en heeft het überhaupt nut om te concurreren op deze zoekwoorden? Daarnaast zijn er ook praktische dingen waar je rekening mee moet houden, zoals de juiste headings en meta-titels. In deze blog over zoekmachine optimalisatie vind je meer tips voor hoe je met jouw commerciële teksten zo hoog mogelijk in Google kunt komen.
Wist je al dat wij een content team in-house hebben? Onze content marketeers werken samen met onze SEO-specialisten om voor jou de beste teksten te schrijven. Zo weet je zeker dat over alles is nagedacht en op alle i’s een puntje staat.
Vragen of interesse? Wij helpen je graag.
Onze specialisten staan voor je klaar om antwoorden te geven!