Blog

Wat zijn interne links en hoe zet je dit in op je website?

Auteur:
Iris Brabander

Wellicht heb je er weleens van gehoord of het ergens vaag gelezen, maar interne linking kan positief zijn voor je SEO optimalisatie en daarnaast ook een positieve bijdrage hebben voor je website structuur. Maar wat houdt dit nou eigenlijk in en hoe pak je dit aan voor je website? Lees vooral verder als je hier meer over wil weten!

Wat is interne linking?

Laten we bij het begin beginnen, wat is interne linking nou eigenlijk? Heel simpel gezegd heeft dit te maken met het linken van pagina’s binnen jouw eigen website. Dus: linken van de ene pagina naar de andere pagina, binnen dezelfde website. Zo zijn er wel verschillende soorten interne links op je website, denk hierbij aan: de pagina’s in je menubalk, links in je footer of header, sitemap, breadcrumbs, hyperlinks in je tekst of afbeelding of bijvoorbeeld actie buttons. Zo zie je maar dat er wellicht ‘onbewust’ toch op veel verschillende manieren verwezen wordt naar andere pagina’s binnen jouw website. Deze interne linkstructuur is voor bezoekers en voor zoekmachines als Google erg belangrijk!

Waarom zou je gebruik maken van interne linking?

Dus interne linking is blijkbaar belangrijk, maar waarom dan? Dat ga ik je even verder uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Stel je loopt door een supermarkt, dan heb je te maken met gangpaden en gevulde schappen. In die verschillende gangpaden heb je dan ook andere producten, maar de indeling blijft logisch: koek en snoep liggen bij elkaar, groente en fruit, etc. Je vindt gemakkelijk de producten waarvan je ook verwacht dat ze bij elkaar horen, de supermarkt is dan dus logisch ingedeeld.

Ditzelfde principe geldt ook voor jouw website. Wat is het pad van een bezoeker door de website en hoe kan je een bezoeker gemakkelijk door je website heen laten navigeren? Je maakt het pad van een bezoeker gebruiksvriendelijker, je leidt hem of haar naar relevante content en de bezoeker gaat wellicht over tot conversie. Wanneer je interne linkstructuur logisch is, zullen zoekmachines ook beter begrijpen hoe de structuur en hiërarchie van een website in elkaar zit. Dit kan uiteindelijk een positieve invloed hebben op je organische rankings in Google.

Wat is het voordeel van een interne linkstructuur op jouw website?

Hier hebben we het al kort over gehad, maar ik denk dat het overzichtelijker wordt wanneer ik het opsom. Dus, dit zijn de voordelen van een sterke en logische interne linkstructuur:

  • Een gebruiksvriendelijke website waar een bezoeker gemakkelijk doorheen kan navigeren;
  • Zoekmachines begrijpen de structuur en hiërarchie van je website beter;
  • Zoekmachines kunnen je website gemakkelijker indexeren;
  • Het kan een positieve invloed hebben op je SEO rankings in de zoekmachines, je laat bijvoorbeeld zien aan Google welke pagina’s belangrijker zijn;
  • Bezoekers kunnen gemakkelijker meerdere pagina’s bezoeken, waardoor ze meer informatie krijgen en betrokken raken bij je website. Hierdoor zal de kans op een conversie groter worden (inschrijving, telefoontje, transactie etc.);
  • En daarnaast blijft het voor jou ook een stuk overzichtelijker als je een logische linkstructuur/ indeling hebt in jouw website.

interne linking

Hoeveel interne links plaats je nou in een tekst?

Hier is niet één antwoord dat goed of fout is. Het is vooral belangrijk om bij jezelf na te gaan: vind ik het logisch om naar pagina B te linken als ik op pagina D zit? Hier een aantal tips waar je rekening mee kunt houden:

  • Er is geen ‘goed’ of ‘fout’ wanneer het gaat om interne linking. Denk vooral logisch na welke informatie je op een specifieke pagina wilt hebben;
  • Het is belangrijk dat het leesbaar en overzichtelijk blijft. Zorg er bijvoorbeeld voor dat niet je gehele tekst vol staat met hyperlinks;
  • Ga bij jezelf na wat het doel is van de pagina. Is dit bijvoorbeeld enkel informeren of wil je juist activeren om direct een contactformulier in te vullen?;
  • Verwijs niet onnodig vaak naar dezelfde pagina op één pagina als je hier al duidelijk naar gelinkt hebt;
  • En vooral: ga niet onnodig doorverwijzen naar andere pagina’s als dit geen toegevoegde waarde heeft op de desbetreffende pagina. Je wil een bezoeker niet onnodig van de ene naar de andere pagina doorsturen als het geen toevoeging heeft.

Let wel op: Wanneer je URL structuur verandert in een website, is het belangrijk dat je nagaat in welke pagina’s je doorverwijst naar die specifieke URL. Deze hyperlinks dien je dan aan te passen, zodat Google van A naar B gaat en niet van A naar C naar B. Een bezoeker merkt dit niet, maar zoekmachines dus wel.

Wat is een anchortekst en hoe zet je dit in?

Een belangrijke term die ook nog komt kijken bij interne linking, is een ‘anchortekst’. Dit is een woord of zin waar je hyperlink onder staat. Als voorbeeld: “interne linking is belangrijk voor je website” In dit geval zou ‘interne linking’ een hyperlink bevatten en betekent het dat ‘interne linking’ de anchortekst is.

Als je dus in je tekst verwijst naar een andere pagina, is het belangrijk om een term te gebruiken die de inhoud van de gelinkte pagina beschrijft. Bezoekers en Google begrijpen dan waar de pagina over gaat waar je naartoe linkt. Dit kan ook weer een positief effect op je organische rankings in de zoekmachines hebben. In plaats van: “lees hier meer” kun je bijvoorbeeld “lees hier meer over interne linking” gebruiken.

Wat is het verschil tussen interne en externe links?

Nu je toch mijn blog aan het lezen bent, leek het mij goed om dit ook nog even kort te benoemen. Wellicht heb je de term ‘externe link’ ook weleens voorbij zien komen wanneer je zocht naar ‘interne link’. Heel simpel gezegd is een interne link dus linken van bijvoorbeeld pagina A naar pagina B binnen je eigen website. Bij externe linking verwijs je van het ene domein naar een ander domein, dus dat is weer iets heel anders dan interne linking.

Ik hoop dat je door mijn blog meer kennis hebt opgedaan over interne linking. Wil je graag weten hoe de huidige linkstructuur van jouw website in elkaar zit en hoe je dit kan verbeteren? Laat het vooral even weten. Je kan altijd contact met ons opnemen door te bellen, mailen of het contactformulier in te vullen!

Vragen of interesse? Wij helpen je graag.

Onze specialisten staan voor je klaar om antwoorden te geven!

    Contact