Blog

Hoe slecht is duplicate content voor SEO?

Auteur:
Delayhla Boulonois

In de SEO wereld wordt vaak over duplicate (dubbele) content gesproken. Maar wat is het nou precies? Welk (negatief) effect kan het hebben op de vindbaarheid van je website? En kun je het voorkomen? In dit artikel vertel ik je er graag meer over.

Wat is duplicate content?

Dat kan ik je kort en bondig uitleggen. Duplicate content betekent simpelweg dat er op twee of meerdere webpagina’s dezelfde inhoud is te vinden. Dit geldt voor zowel pagina’s binnen dezelfde domeinnaam (intern) als pagina’s op andere websites (extern). Maar hoeveel van de content moet exact overeenkomen voordat Google het ziet als duplicate content? Is dat 50%? 75%? Of moet de gehele inhoud van de pagina hetzelfde zijn? Daar is menig seo-specialist het nog niet over eens. En Google? Die geeft aan dat het over ‘grotendeels dezelfde inhoud’ gaat. Nog niet echt duidelijk dus. Eén ding weten we wel: voorkomen is beter dan genezen.

Interne duplicate content

Interne dubbele content komt vaak voor bij webshops en is iets dat je grotendeels zelf in de hand hebt. Maar, ik heb goed nieuws. Je kunt dit vaak ook zelf gemakkelijk oplossen. Dikwijls komt het door producten die in meerdere categorieën staan, daardoor zijn er meerdere URL’s voor één product.

Zoals in onderstaand voorbeeld te zien staat het product ‘korte broek’ in zowel de categorie ‘broeken’ als in de categorie ‘zomerkleding’. Dit betekent dat het product dus via twee verschillende URL’s bereikbaar is.

www.voorbeeld.nl/categorie/broeken/korte-broek
www.voorbeeld.nl/categorie/zomerkleding/korte-broek

Maar ook twee pagina’s waarvan de inhoud grotendeels overeenkomt kunnen worden gezien als interne duplicate content.

Externe duplicate content

Op externe duplicate content heb je meestal minder invloed dan op interne duplicate content. Heb je bijvoorbeeld productinformatie op je website gezet? De kans is groot dat een andere webshop met hetzelfde product ook dezelfde productinformatie online heeft staan.

Wat is het effect van dubbele content op SEO?

Een ding is zeker: duplicate content heeft invloed op je online vindbaarheid in Google. Het is echter niet zo dat je pagina niet meer wordt getoond tussen de zoekresultaten als er dubbele content op staat. Wel is de kans groot dat de betreffende pagina lager wordt gerankt. Google zal de dubbele pagina van de website die het beste presteert hoger laten scoren. Deze website zal dus ook weinig negatieve gevolgen ervaren van de duplicate content.

Hoe zie ik of ik duplicate content op mijn website heb?

Er zijn diverse manieren om duplicate content op je website op te sporen. Hieronder licht ik er enkele voor je uit.

Zoeken in Google / Google Search

Ben je benieuwd of jouw productinformatie duplicate content bevat? Of heb je een klein stukje tekst dat je wilt checken? Een simpele manier is om de tekst te kopiëren en daarop te zoeken in Google. Vergeet niet om de tekst tussen aanhalingstekens te zetten, dan zoekt Google namelijk naar precies het volledige stuk tekst achter elkaar.

Het gebruik van tools

Om te zien hoeveel duplicate content er op een volledige pagina of in een groter stuk tekst staat is het handiger om een tool te gebruiken. Gelukkig zijn er diverse tools die je helpen om duplicate content op te sporen:

Duplicate content voorkomen

Heb je een pagina met duplicate content op je website? Geen paniek. Zoals eerder benoemd kun je in veel gevallen duplicate content oplossen of zelfs voorkomen.

Plaats unieke content op je pagina’s

Neem nooit klakkeloos teksten over van andere websites. Gebruiken ter inspiratie mag altijd, maar geef er wel je eigen draai aan. Zo scoor je beter in Google èn onderscheidt je jezelf ook nog eens van de rest.

Doorverwijzen middels de rel=”canonical” tag

Verwijs de pagina met duplicate content door naar de originele pagina. Dit kun je doen door de rel=”canonical” tag te gebruiken. Deze tag zorgt ervoor dat de SEO-waarde van de pagina met duplicate content wordt overgezet naar het origineel.

Maar hoe voeg je deze tag toe aan je pagina? Je kunt hiervoor natuurlijk je webbouwer inschakelen. Heb je een WordPress website en gebruik je de Yoast plugin? Dan kun je de canonical tag zelf instellen voor de pagina’s die je wilt doorverwijzen.

Het hebben van duplicate content op je website is dus niet altijd een ramp, wel is het beter om het op te lossen of zelfs geheel te voorkomen.Wil je weten of jouw website duplicate content bevat, maar weet je niet waar je moet beginnen? Onze SEO specialisten kijken graag met je mee! Neem contact met ons op voor meer informatie.

Vragen of interesse? Wij helpen je graag.

Onze specialisten staan voor je klaar om antwoorden te geven!

    Contact