Blog

Wat kost Google Ads?

Auteur:
Justin van der Mierden

Een goede Google Ads campagne kost natuurlijk altijd minder dan dat het oplevert. Net zoals opbrengsten hoeven kosten niet altijd in geld te worden uitgedrukt. Zo kunnen kosten ook in tijd uitgedrukt worden. Opbrengsten kunnen dan weer worden uitgedrukt in bijvoorbeeld naamsbekendheid, aantal leads of vervulde vacatures.

In deze blog beschrijf ik wat Google Ads kost, uitgedrukt in geld.

Hoeveel budget is nodig voor een succesvolle Google Ads campagne?

Allereerst is het belangrijk om te realiseren dat een Google Ads campagne niet altijd vanaf dag één winstgevend is. Het succes van een Google Ads campagne leunt vaak op de hoeveelheid data waarop gestuurd kan worden.

Voortborduren op dat wat wél werkt en uitsluiten wat niet werkt.

Om te kunnen voortborduren en weg te kunnen snijden is dus voldoende data nodig. Het klikbudget is een grote factor in het tempo waarop deze data wordt vervaardigd.

Het klikbudget is het budget wat je vrijmaakt om de klikkosten van te kunnen betalen.

Hoeveel klikbudget heb ik nodig om voldoende data te werven?

Hoe meer data hoe beter. Maar waar ligt de ondergrens? Helaas is er geen vuistregel die we je direct mee kunnen geven. Er wordt immers niet gesproken over significante verschillen. Of je over voldoende data beschikt is daardoor vaak een eigen interpretatie.

Met een relatief laag klikbudget zal uiteindelijk voldoende data worden opgebouwd om gegronde beslissingen te nemen. Dit duurt echter wat langer dan bij een groter klikbudget.

De snelheid waarmee voldoende data wordt opgebouwd is afhankelijk van de onderstaande factoren.

  • Het klikbudget
  • De gemiddelde kosten per klik
  • Het zoekvolume (hoe vaak er op een zoekwoord wordt gezocht)
  • De advertentiekwaliteit
  • Het verwachte conversiepercentage
  • De kwaliteit van de landingspagina en de website
  • De concurrentie
  • Doelstelling

Appeltje eitje toch..?

Klikbudget advies

Zoals je hierboven hebt gelezen is een klikbudget afhankelijk van veel verschillende factoren. Dit maakt het dat klikbudget advies niet zomaar middels een simpel rekensommetje is samen te vatten. Mocht je twijfelen over een geschikt klikbudget voor jouw Google Ads campagne neem dan gerust contact met ons op.

Vragen of interesse? Wij helpen je graag.

Onze specialisten staan voor je klaar om antwoorden te geven!

    Contact