Blog

Wat is een SEA specialist?

Zoekmachine adverteren (SEA)

Auteur:
Bob van Leuven

Online marketing is een breed begrip en kent vele verschillende onderdelen. Een onderdeel van online marketing is Search Engine Advertising (SEA). Een SEA specialist is een professional die zich hiermee bezighoudt. SEA specialisten zijn verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van zoekmachine-advertentieplatforms. En dit kun je zien als het speelveld van een SEA specialist. De bekendste platforms zijn Google Ads en Microsoft (Bing) Ads. Ze beheren hierin de advertentiecampagnes en dragen zorg voor goede resultaten.

Wat doet een SEA specialist

Een SEA specialist houdt zich bezig met Search Engine Advertising. Hierbij hebben ze veel kennis van zoekmachine-advertentieplatforms. En weten ze als geen ander hoe een strategie geformuleerd kan worden om effectieve advertentiecampagnes te bouwen. De meest gangbare advertentieplatforms zijn Microsoft (Bing) Advertising en Google Ads. Het opzetten, analyseren en optimaliseren van campagnes is de voornaamste bezigheid van een SEA specialist. Door de dynamische aard van de advertentieplatforms, dient een SEA specialist zich continu te blijven ontwikkelen. Daarnaast werken SEA specialisten voor uiteenlopende branches, van bouw tot aan mode. Dus een SEA specialist dient zich te kunnen verdiepen in verschillende onderwerpen en dit eigen maken.

Werkzaamheden van een SEA specialist

Het vakgebied van SEA specialisten is divers en de werkzaamheden zijn uiteenlopend. Een belangrijke bezigheid van een SEA specialist is het opzetten van advertentiecampagnes. Na het bepalen van een strategie kiest de SEA specialist de inzet van de juiste campagne types. Daarna gaat de SEA specialist aan de slag met het bouwen van de campagnes in Google Ads en Microsoft Advertising. Hierbij zijn ze bezig met het uitvoeren van een gedegen zoekwoordenonderzoek, schrijven ze aantrekkelijke advertentie teksten en kiezen ze de best passende targeting opties.

Een andere belangrijke werkzaamheid van een SEA specialist is het onderhouden van de campagnes. Een SEA specialist dient met enige regelmaat de SEA kanalen te checken of alles nog naar behoren draait.

Daarnaast blijven SEA specialisten bezig met optimaliseren van de Ads accounts. Een groot deel van optimaliseren is aanpassingen doorvoeren in het Ads account. De online marketingwereld is erg dynamisch dus het is noodzakelijk dat er aanpassingen gedaan worden in de Ads accounts. Het kan hierbij gaan over kleine aanpassingen in de advertentieteksten tot aan het doorvoeren van een nieuwe campagnetype in het Ads account.

Om te weten welke aanpassingen doorgevoerd moeten worden, dienen SEA specialisten data te analyseren. Analyses zijn dan ook een belangrijk onderdeel van het werk als SEA specialist.

Daarnaast behoort het onderhouden van contact met belanghebbende tot de taken van een SEA specialist. Denk hierbij aan het schakelen met Google en Microsoft zelf, idee├źn bespreken met de webbouwer en het communiceren van de resultaten en kansen aan de klant.

Benieuwd naar de SEA specialisten van Websitepromotor? Maak kennis met ons team of neem contact op!

Vragen of interesse? Wij helpen je graag.

Onze specialisten staan voor je klaar om antwoorden te geven!

    Contact