Blog

Overstappen naar Google Analytics 4

Auteur:
Freshta Aslami

Het is al een tijdje bekend: vanaf 1 juli 2023 verwerkt de standaard Universal Analytics geen data meer. Om geen relevante data te missen is het essentieel zo snel over te stappen naar Google Analytics 4. Het is de grootste verandering ooit binnen Google Analytics. In deze blog vertel ik je graag meer over de voordelen en nadelen van Google Analytics 4 en hoe je dit kunt implementeren op je website.

De voordelen van Google Analytics 4

  • Een belangrijk uitgangspunt van Google Analytics 4 is om zowel web als app data in één property te verzamelen. Door deze nieuwe manier van meten kun je meer inzicht krijgen in het klanttraject.
    Cross-domain tracking is eenvoudig in te stellen middels Google Analytics 4.
  • Een ander groot voordeel is dat Google Analytics 4 voorspellende statistieken biedt. Concreet betekent dit dat het de mogelijkheid biedt te voorspellen of een gebruiker die de afgelopen 28 dagen actief is geweest in de komende week tot een conversie-actie overgaat.

De nadelen van Google Analytics 4

  • De veranderingen binnen Google Analytics 4 zijn zo groot, dat je data van de Universal Analytics niet meegenomen wordt in de Google Analytics 4. Je kunt dus geen vergelijking maken met historische data of historische data analyseren. Juist dit maakt dat het zo belangrijk is zo snel mogelijk Google Analytics 4 te installeren op je website om alvast data te verzamelen.
  • Er zijn een aantal functionaliteiten die komen te vervallen in de nieuwe Google Analytics, zoals dat je niet meer meerdere weergaves kunt maken per property, of geen zicht meer hebt op de uitstap percentages of pagina’s per sessie.

 

Overstappen naar Google Analytics 4

Het mag duidelijk zijn dat het belangrijk is zo snel mogelijk over te stappen naar Google Analytics om geen kostbare data te missen. Je kunt dit doen door onderstaande stappen te volgen:

  1. Open Google Analytics en ga linksonder naar de beheerinstellingen.
  2. Je kunt een nieuwe property aanmaken of middels de instel assistent voor GA4 een GA4 property aanmaken.
  3. Je hebt nu een GA4 property aangemaakt. Advies is om middels Google Tag Manager de tag in te stellen op je website.
  4. Om er zeker van te zijn dat alle data nu correct binnenkomt, kun je in Google Analytics Real Time testen of de data goed binnen komt.

Let er alleen op dat je nu enkel de paginaweergaven meet. Het is mogelijk dat je ingevulde contactformulieren, offerte aanvragen, of e-commerce goed door wil meten. We helpen je hier graag bij. Neem gerust contact op als je meer informatie wil of ons hulp nodig hebt bij het implementeren van GA4 of het instellen van de doelen.

Vragen of interesse? Wij helpen je graag.

Onze specialisten staan voor je klaar om antwoorden te geven!

    Contact