Blog

Google Ads campagne types

Auteur:
Bob van Leuven

Welke campagne types kent Google Ads? Binnen Google Ads zijn er verschillende campagne types. Ieder type kent zijn eigen karakteristieken. Lees er meer over in dit artikel.

Search

Het campagnetype Search (of ‘zoeken’ in het Nederlands) wordt nog wel eens als synoniem gezien van Google Ads. Dit is ook een veel gebruikte campagne type. Advertenties uit deze campagne haken aan bij zoekopdrachten van internetgebruikers. Hiermee richt je de advertenties op mensen die op dat moment daar actief informatie over zoeken. Hierdoor adverteer je relatief relevant.

Display

Advertenties uit Display campagnes worden weergegeven op het Display netwerk van Google (en partners van Google). Deze campagnes kenmerken zich door het visuele aspect van de advertenties. Doorgaans kun je middels deze campagnevorm ook een hoog bereik verwachten. Dit maakt het een uitstekende keuze om je naamsbekendheid te vergroten.

Performance Max

Performance Max is een relatief nieuw campagne type. Het kenmerkt zich als een redelijk geautomatiseerde campagne. Een Performance Max campagne combineert bestaande campagne types als Display, Search, Shopping en Discovery in één overkoepelende campagne. Hierdoor kun je potentiële klanten op meerdere manieren bereiken.

Shopping

Shopping maakt gebruikt van relevante product informatie en haakt hiermee aan op de zoekopdracht van de internetgebruiker. Er wordt middels foto’s, een prijs en kenmerken van het product geadverteerd. Dit maakt het een relatief transparante advertentie vorm. Mensen weten immers al het een en ander af van het aangeboden product, alvorens ze op je website komen.

Video

Deze campagnevorm in Google Ads kenmerkt zich doordat het advertentiemateriaal bestaat uit video’s. Video campagnes vanuit Google Ads worden weergegeven op bijvoorbeeld YouTube. Met dit campagnetype kun je de aandacht trekken van jouw doelgroep en ze tot actie over laten gaan.

Discovery

De Discovery campagnetype maakt gebruik van visuele aspecten (zoals afbeeldingen en bedrijfslogo’s). Het combineert het bereik van de services van Google met intentie signalen van potentiële klanten. Een discovery advertentie kan vertoond worden in de feeds ‘homepage’ en ‘hierna bekijken’ van YouTube. Daarnaast kun je gebruikers bereiken via Google Discover en de tabbladen ‘reclame’ en ‘sociaal’ in Gmail.

Smart

De Smart campagne is een relatief geautomatiseerde campagne type. Je voedt het systeem informatie, zoals het kiezen van zoekwoorden thema’s. De advertenties worden automatisch getoond aan potentiële klanten via bijvoorbeeld het zoeknetwerk (Search) en het Display netwerk.

App

Via een app-campagne kun je, jouw app promoten. Dit campagnetype werkt relatief geautomatiseerd. Zo maakt het gebruik van jouw app gegevens om advertenties te maken. Met dit campagnetype kun je nieuwe gebruikers werven voor je app. En meer verkopen genereren in je app.

Welke campagne types kan ik het beste gebruiken?

Zoals hierboven beschreven zijn er verschillende campagne types. Ieder type heeft voor- en nadelen. Er is daarom ook geen eenduidig antwoord. En welke campagne types het beste werken voor jou, is geheel afhankelijk van de situatie van jouw bedrijf. Het is en blijft namelijk maatwerk.

Meer informatie over de verschillende campagne types in Google Ads en benieuwd hoe wij deze in willen zetten voor jouw bedrijf? Neem dan contact op!

Vragen of interesse? Wij helpen je graag.

Onze specialisten staan voor je klaar om antwoorden te geven!

    Contact