Blog

Ad customizers in Google Ads

Auteur:
Annika Bruil

Het aanpassen van advertenties voor specifieke gebruikers met hun zoekintenties is een effectieve, maar tijdrovende strategie. Tenminste als je dit allemaal handmatig moet doen. Met behulp van de ad customizers in Google Ads kan je dit echter automatiseren. In dit artikel bespreek ik hoe je gebruik kunt maken van de ad customizers in je advertenties en wat de voordelen hiervan zijn.

Wat zijn ad customizers?

Met ad customizers, ofwel advertentieaanpassers in het Nederlands, kun je tekstadvertenties voor Google Search aanpassen aan de gebruiker. Je maakt (een deel van) de tekstelementen dynamisch zodat deze aangepast worden aan de gebruiker en/of het moment dat hij een zoekopdracht uitvoert. Dit zorgt ervoor dat de advertentie relevanter wordt voor de gebruiker.

Welke soorten ad customizers zijn er?

Je kunt gebruik maken van verschillende soorten ad customizers. De drie bekendste customizers zijn:

  • Keyword insertion
  • Countdown
  • Location insertion

Je kunt gebruik maken van bovenstaande ad customizers door in een kop of beschrijving het teken ‘{‘ in te typen. Je ziet dan direct de volgende opties:

Keyword insertion

Keyword insertion, ofwel zoekwoord invoeren, zorgt ervoor dat je advertentie goed aansluit op de zoekopdracht van potentiële klanten. Deze functie zorgt ervoor dat de zoekopdrachten die gebruikers intypen terugkomen in de advertentie, mits deze zijn opgenomen in de zoekwoordenlijst voor de desbetreffende advertentie.

Google Ads probeert dan de code van de keyword insertion te vervangen door een van de zoekwoorden die je hebt ingesteld. Wanneer Google Ads deze code niet kan vervangen, doordat het zoekwoord bijvoorbeeld te lang is, wordt de standaardtekst die je hebt ingevuld gebruikt. In dit geval zou dan ‘SEO uitbesteden’ worden getoond.

Countdown

De countdown functie maakt het mogelijk om in je advertentie af te tellen naar een bepaalde einddatum. Naarmate de einddatum nadert, geeft de timer ook uren en minuten aan. Deze functie werkt erg goed wanneer je een tijdelijke actie hebt of binnenkort een nieuw product lanceert. Door de resterende tijd te tonen in advertenties, zorgt dit voor urgentie wat kan leiden tot een hogere CTR en uiteindelijk meer conversies.

Location insertion

De location insertion past de advertentietekst aan naar de locatie waar de gebruiker zich bevindt. Je kunt de locatie insertion op drie niveaus instellen: land, staat of plaats. Wanneer je gebruik maakt van een location insertion, krijgt iemand die een zoekopdracht doet vanuit Eindhoven dus een andere advertentietekst te zien dan iemand die zoekt vanuit Den Bosch.

Gebruik maken van een location insertion kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer je als bedrijf een service op locatie aanbiedt. Stel je bent op zoek naar een bedrijf die bij jou thuis in Tilburg een trap komt renoveren, dan spreekt de kop ‘Traprenovatie in Tilburg’ meer aan dan enkel de kop ‘Traprenovatie’. Door gebruik te maken van location insertion kan je de relevantie van de advertentie en daarmee de CTR dus verhogen.

Voordelen Ad Customizers

Gebruik maken van ad customizers in je Google Search advertenties heeft meerdere voordelen:

  • Relevantie:
    Je advertenties sluiten beter aan bij de zoekopdrachten van potentiële klanten. Door de dynamische elementen creëer je relevantere advertenties.
  • Tijd besparen:
    Door gebruik te maken van de ad customizers kan je veel tijd besparen. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van location insertion hoef je niet voor elke regio een aparte campagne op te zetten. Tevens zorg je ervoor dat de advertenties van elkaar verschillen zonder dat je al deze advertenties handmatig moet schrijven.
  • Advertentie Kwaliteit:
    Ad customizers zorgen ervoor dat de advertentie relevanter wordt voor de gebruiker. Dit leidt tot een hogere CTR en advertentierelevantie, wat weer een positieve invloed heeft op de kwaliteitsscore. Ad customizers zijn dus een goede manier om je advertentie kwaliteit te verhogen.

Meer weten over hoe wij ad customizers effectief in kunnen zetten voor jouw campagnes? Neem dan contact op met onze specialisten!

Vragen of interesse? Wij helpen je graag.

Onze specialisten staan voor je klaar om antwoorden te geven!

    Contact