Blog

Geotargeting: Een fundament in jouw SEA strategie

Auteur:
Justin van der Mierden

Laat ik direct een veel voorkomende verwarring opklaren: Het gebied waar jouw doelgroep zich in bevindt is niet 1-op-1 over te nemen als het geografische targeting gebied voor jouw SEA campagne(s). Waarom dit niet zomaar kan en hoe het wél moet, ga ik jou nu uitleggen!

Het belang van een goede doelstelling

Het beginsel van het juiste geografische targeting gebied is altijd de doelstelling. Zodra je weet wat je wil bereiken ben je al een heel eind op weg. Sterker nog… in een goede doelstelling staat vaak al iets beschreven van geografische aard. Ook nu is het verleidelijk en begrijpelijk om de geografische targeting van je campagne 1-op-1 over te nemen van de doelstelling.

De realiteit is dat een SEA strategie zich vaak vertaalt naar meerdere Google Ads campagnes. Iedere campagne heeft een individueel doel dat een bijdrage dient te hebben aan de alomvattende doelstelling.

Het praktisch ontleden van je doelstelling

Stel je doelstelling is als volgt: “Wij streven ernaar om het aantal leads via onze website in Nederland met 20% te verhogen ten opzichte van het afgelopen jaar.”

Laten we de doelstelling blootleggen aan wat praktische scenario’s.

Scenario 1: Het inkoppertje
Als je via de website in alle provincies van Nederland 20% meer leads genereert ten opzichte van het jaar ervoor dan heb je je doelstelling behaald.

Scenario 2: Het overdreven voorbeeld
Als je via de website in één provincie van Nederland 500% meer leads genereert en in alle andere provincies 0% meer leads genereert ten opzichte van het jaar ervoor dan heb je je doelstelling behaald.

Met behulp van deze scenario’s probeer ik duidelijk te maken dat in het behalen van een doelstelling meerdere wegen naar Rome leiden. Het is dan ook zeker mogelijk dat in verschillende SEA strategieën verschillende gebieden worden getarget.

Welke vorm van geotargeting kan je wanneer toepassen?

De juiste vorm van geotargeting is zoals benoemd afhankelijk van de doelstelling maar ook van de startinformatie. Hieronder staan de meest voorkomende scenario’s beschreven met een bijbehorende vorm van geotargeting.

Staat het door jou ervaren scenario er niet tussen? Neem dan gerust even contact met ons op dan denken wij graag met je mee.

 

Weinig tot geen geografische startinformatie
Het is onbekend of de afstand tussen de gebruiker en het bedrijf impact heeft op de bereidheid van de gebruiker om over te gaan tot het verrichten van een conversie.

De geografische targeting is geen afhankelijkheid om meer of minder campagnes te bouwen. De geografische targeting kan op heel Nederland worden ingesteld. Vervolgens kunnen testen worden uitgevoerd waar in Nederland het klikbudget het efficiëntst benut kan worden.

Weinig tot veel geografische startinformatie
Het is bekend dat de afstand tussen de gebruiker en het bedrijf geen impact heeft op de bereidheid van de gebruiker om over te gaan tot het verrichten van een conversie.

De geografische targeting is geen afhankelijkheid om meer of minder campagnes te bouwen. De geografische targeting kan op heel Nederland worden ingesteld. Vervolgens kunnen testen worden uitgevoerd waar in Nederland het klikbudget het efficiëntst benut kan worden.

Hoe korter de afstand tussen de gebruiker en de vestigingslocatie van het bedrijf hoe hoger de bereidheid van de gebruiker om over te gaan tot het verrichten van een conversie.

De geografische targeting is hierbij wél een afhankelijkheid om meer of minder campagnes te bouwen. Zonder andere factoren in acht te nemen is het aan te raden om met twee of meerdere campagnes te starten. Zorg ervoor dat de geografische targeting van de verschillende campagnes steeds verder weg van de vestigingslocatie is ingesteld. Let hierbij op dat de geografische targeting elkaar niet overlapt. Deze overlapping kan voorkomen worden doormiddel van het uitsluiten van locaties. Maak meer klikbudget vrij voor de camapgne(s) met een geotargeting dichter bij de vestigingslocatie van het bedrijf.

In de afbeelding hiernaast wordt weergegeven hoe de geografische targeting van de twee campagnes eruit kan komen te zien indien de bedrijfsvestiging in centrum Utrecht is gelegen.

Hoe korter de afstand tussen de gebruiker en de vestigingslocaties van het bedrijf hoe hoger de bereidheid van de gebruiker om over te gaan tot het verrichten van een conversie. Let op: Het bedrijf beschikt in dit scenario over meerdere vestigingslocaties. De geografische targeting is hierbij wél een afhankelijkheid om meer of minder campagnes te bouwen. Zonder andere factoren in acht te nemen is het aan te raden om één van de onderstaande opties te realiseren:

Optie 1: Bouw een campagne per vestigingslocatie waarbij de geografische targeting per campagne is afgestemd op de meest dichtstbijzijnde vestigingslocatie.

Optie 2: Bouw een campagne waarin wordt benoemd op hoeveel vestigingslocaties de gebruiker terecht kan. Het is verstandig om gebruik te maken van location insertion. Zorg er ook voor dat de landingspagina van deze advertentie is afgestemd op de brede vorm van adverteren.

De gebruiker geeft in de zoekopdracht regelmatig een expliciete voorkeurslocatie op en het bedrijf heeft dan ook een vestigingslocatie in (de buurt van) deze voorkeurslocaties.

De geografische targeting is hierbij wél een afhankelijkheid om meer of minder campagnes te bouwen. Zonder andere factoren in acht te nemen is het aan te raden om een campagne te bouwen per vestigingslocatie waarbij de geografische targeting per campagne is afgestemd op de meest dichtstbijzijnde vestigingslocatie. Hierin kunnen de zoekwoorden worden opgenomen zonder expliciete voorkeurslocatie én de zoekwoorden met een expliciete voorkeurslocatie van de vestiging binnen het geografische targeting gebied. Daarnaast is het verstandig om een campagne te bouwen waarbij de geografische targeting is ingesteld op het gehele bewerkingsgebied. Hierbij is het belangrijk dat er meerdere advertentiegroepen worden gebouwd met iedere advertentiegroep de zoekwoorden waarin de expliciete voorkeurslocatie is opgegeven.

Geografische aanwezigheid en/of interesse

Nadat je op geografisch niveau de juiste instellingen in orde hebt gemaakt, rust je nog één keuze. Wil je gebruikers targeten die (regelmatig) aanwezig zijn op de targeting locatie of wil je óók gebruikers targeten die interesse tonen in een product of dienst uit een specifieke locatie?

Ga vooral even bij jezelf na of de gebruikers die je wilt bereiken interesse kunnen tonen in het product of de dienst die je aanbiedt zonder dat ze nu en/of de afgelopen tijd in jouw geografische targeting gebied zijn geweest.

Concluderend over geotargeting

De doelstelling is hét beginsel achter de juiste geografische instellingen in jouw Google Ads campagne(s). Realiseer ook dat de geografische instellingen in Google Ads niet altijd 1-op-1 over te nemen zijn vanuit de doelstelling. Tenslotte is het goed om te beseffen dat diverse Google Ads campagnes ieder één of meerdere specifieke doelen kunnen vervullen en dat deze samen de alomvattende doelstelling(en) dienen te volbrengen.

Vragen of interesse? Wij helpen je graag.

Onze specialisten staan voor je klaar om antwoorden te geven!

    Contact