Blog

Meer autoriteit met linkbuilding

Auteur:
Faysal Jerraoui

Linkbuilding, je hebt de term vast wel eens voorbij horen of zien komen als het gaat om SEO. Ik heb linkbuilding altijd al gezien als wegen bouwen, wegen bouwen van andere websites naar jouw website toe. Maar waarom werkt linkbuilding nou zo goed voor SEO als dat het doet?

Google gebruikt veel criteria om websites te ranken, een klein groepje van die criteria is onder te schalen in E-E-A-T. Dit staat voor Experience, Expertise, Authority en Trust, in het Nederlands dus Ervaring, Expertise, autoriteit en Betrouwbaarheid. Over deze 4 criteria valt er genoeg te schrijven, maar voor nu wil ik me focussen op het criterium autoriteit, de andere 3 criteria zal ik in andere blogs bespreken.

A staat voor autoriteit, autoriteit staat voor linkbuilding

Autoriteit heb ik altijd al speciaal gevonden uit dit groepje, de reden waarom? Je kan het zo concreet mogelijk maken als je wil, je kan er zelfs goede vergelijkingen mee maken hoe het in zijn werk gaat. Maar desondanks, net zoals alles SEO, zal het nooit een exacte wetenschap zijn.

De werking van autoriteit in SEO is te vergelijken met die van bijvoorbeeld een wetenschappelijk onderzoek. Laten we eens zeggen dat jij zo’n onderzoek gemaakt hebt. Hoe meer andere (met autoriteit) onderzoekers direct verwijzen naar jouw wetenschappelijk onderzoek hoe meer waarde (en dus autoriteit) jouw onderzoek zal hebben.

Zo werkt het precies hetzelfde met het vergaren van autoriteit door middel van linkbuilding.

Linkbuilding staat voor backlinks en anchorteksten

Ik kan het hier natuurlijk niet bij laten. Het idee is nu hopelijk wel duidelijk maar hoe het nou precies in zijn werking gaat moet ik natuurlijk ook nog toelichten.

Om het heel concreet te maken moet er een linkje komen te staan op een webpagina met veel autoriteit die verwijst naar jouw website. Dit noemen we backlinks, links die terug (back) verwijzen naar jouw website.

Het is dan vaak ook mooi meegenomen om backlinks te plaatsen in anchorteksten (of ankerteksten). Dit zijn korte stukjes tekst waarin jouw backlink verstopt is. Het is dan ook de bedoeling dat de tekst overeenkomt met de informatie op de pagina waarnaar de backlink verwijst.

Ook backlinks naar jouw website?

Kortom, hoe meer backlinks jij hebt op websites met een sterke autoriteit in Google, hoe meer van die autoriteit doorgaat sijpelen om de autoriteit van jouw eigen website te versterken. Hierbij moet je natuurlijk wel rekening houden met de relevantie van deze websites en de linkbuilding strategie hierachter.

Nu zijn er veel manieren om backlinks te vergaren en zo je backlinkprofiel te versterken. Hulp nodig bij het bepalen van jouw ideale linkbuilding strategie? Of heb je andere vragen na het lezen van deze blog? Spreek je snel!

Vragen of interesse? Wij helpen je graag.

Onze specialisten staan voor je klaar om antwoorden te geven!

    Contact