Blog

Maak je website beter vindbaar | SEO tips

Auteur:
Bouwina Priet

Niet alleen de online concurrentie wordt groter, maar ook Google brengt het hele jaar kleine aanpassingen in haar algoritmen aan. Hierdoor blijft zoekmachine optimalisatie dus constant in beweging. Benieuwd naar wat werkt op het gebied van SEO en wat niet meer? Wij hebben dé SEO-tips voor je op een rijtje gezet, die jouw website een enorme boost geeft. Wil je weten waar jouw SEO-kansen liggen? Plan een vrijblijvende sparsessie met een van onze SEO-experts!

Begin bij de techniek van je website

Goede techniek is nodig om betere posities in zoekmachines te halen en draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van een website. Om te beginnen is een goede structuur belangrijk. Dit zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent en bezoekers beter door jouw website kunnen navigeren. Google houdt rekening met de ‘User experience’ van je website. Zorg ervoor dat deze simpel is en dat de bezoeker gemakkelijk kan navigeren. Vergeet niet om de mobielvriendelijkheid van jouw website te controleren. Steeds meer websiteverkeer vindt plaats op mobiele apparaten, dus de gebruiksvriendelijkheid is hier minstens zo belangrijk. Een paar snelle tips voor een gebruiksvriendelijke website zijn; hoge laadsnelheid, leesbare en duidelijke lettertypen, voldoende witruimte, duidelijke knoppen en hyperlinks.

Zorg voor de juiste content

Zonder content weet Google niet waar jouw website over gaat. Het bieden van relevante content aan je bezoekers is het belangrijkste punt op hoog te scoren in zoekmachines. Zorg voor informatie waar ze echt iets aan hebben, gebruik hiervoor specifieke zoekwoorden. Vergeet niet om zoekwoorden te gebruiken in je titels en meta-beschrijvingen, want hiermee help je zoekmachines om je content te vinden en te indexeren. Zorg er ook voor dat je content up-to-date en uniek is. Zoekmachines willen content zien die actueel en uniek is, zodat jouw gebruikers kunnen vertrouwen op wat je vertelt. Als laatste is het altijd verstandig om interne links te gebruiken in je content. Dit helpt zoekmachines om andere relevante pagina’s op jouw website te vinden.

Een goede website structuur

Een logische en goede website structuur is niet alleen belangrijk voor Google en andere zoekmachines, maar ook voor de gebruikservaring. Wanneer gebruikers op een website gemakkelijk kunnen navigeren en content gemakkelijk kunnen vinden, zal dit hun tevredenheid verhogen. Een goede website structuur helpt ook om ervoor te zorgen dat je website aantrekkelijk is voor zoekmachines. Een goed gestructureerde website maakt het makkelijker voor zoekmachines om content te indexeren, waardoor jouw website meer kans heeft om hoog te ranken in zoekresultaten. Door aandacht te besteden aan de structuur van je website, kun je de toegankelijkheid ervan verbeteren, waardoor meer gebruikers jouw website kunnen bezoeken. Een goede website structuur helpt ook bij het verminderen van de pagina-laadtijden en -fouten, wat het gebruiksgemak verbetert en ervoor kan zorgen dat jouw conversieratio verhoogt.

Los interne concurrentie op

We zien vaak dat er interne concurrentie optreedt bij websites die al veel content online hebben staan. Interne concurrentie houdt in dat meerdere pagina’s ranken op hetzelfde zoekwoord of -term. De kans dat deze pagina’s een toppositie halen op de gewenste zoektermen is een stuk kleiner. Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om te achterhalen welke zoektermen op meerdere pagina’s ranken. Beoordeel de pagina’s grondig die op dezelfde zoekterm ranken. Hebben alle pagina’s dezelfde zoekintentie en zijn ze geoptimaliseerd voor hetzelfde zoekwoord? Dan is het verstandig om de pagina’s samen te voegen en er één sterke pagina van te maken. Is het zo dat de pagina’s een andere zoekintentie hebben of geoptimaliseerd zijn op verschillende zoektermen, dan wil je natuurlijk beide pagina’s behouden. Ik zal kort uitleggen hoe je dit op kunt lossen.

Als eerste moet de pagina die je wilt laten ranken verder geoptimaliseerd worden. De pagina die niet op deze woorden hoeft te ranken zal je moeten de-optimaliseren. Dit doe je door de zoekterm die ervoor zorgt dat er sprake is van interne concurrentie, minder vaak te noemen in de content op deze pagina. Plaats daarnaast minimaal één interne link van de pagina die niet hoeft te ranken, naar de pagina die wel moet ranken. Als laatste is het goed op meer backlinks te vergaren naar de pagina die je wilt laten ranken. Zorg er dan wel voor dat je niet te veel backlinks plaatst, want dit kan voor zoekmachines overkomen als spam.

Optimaliseer ook afbeeldingen op je website

Geoptimaliseerde afbeeldingen zijn belangrijk voor websites omdat ze de laadtijd van de pagina verminderen en daarbij helpen ze bij de de ranking van jouw pagina’s. Google ziet namelijk de bestandsnaam en de alt-tag. Als de webpagina lange tijd nodig heeft om te laden, kan dit negatieve invloed hebben op de gebruikerservaring en de prestaties van de website. Als je geoptimaliseerde afbeeldingen gebruikt, kunnen ze de prestaties en gebruikerservaring verbeteren, waardoor bezoekers meer geneigd zijn om op de website te blijven en de conversieratio’s te verhogen. Zorg dus altijd voor een relevante bestandsnaam en geef ze na het uploaden altijd een alt-tag, deze mogen in principe hetzelfde zijn.

Zelf SEO-optimalisatie doen of liever uitbesteden?

Het hangt natuurlijk af van de tijd, kennis en het budget dat je tot je beschikking hebt of je het zelf gaat aanpakken of beter kunt uitbesteden. Heb je zelf de tijd en kennis niet in huis? Dan kun je jouw SEO-optimalisatie of zelfs alle online marketing werkzaamheden overlaten aan onze experts. We zijn altijd op de hoogte van de huidige SEO-trends en ontwikkelingen en streven naar optimale resultaten voor onze klanten. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op!

Vragen of interesse? Wij helpen je graag.

Onze specialisten staan voor je klaar om antwoorden te geven!

    Contact